Puterea de a spune „NU”

„Obiceiurile bune sunt importante, dar obiceiurile proaste ne împiedică adesea să ne atingem potențialul maxim.”

Unul dintre obiceiurile proaste care ne încetinesc sau ne opresc dezvoltarea este frica de a spune „NU”. Pe de o parte, acest lucru se întâmplă deoarece avem tendința de a pune dorințele / necesitățile celorlalți înaintea alor noastre. Pe de altă parte, să spunem cuiva „nu” poate fi, mai ales la început, destul de dificil și ne dă senzația că vom strica relația cu ceilalți. Acest aspect este însă contraproductiv și ne poate duce într-o stare și mai neplăcută.

„NU renunț”

Deoarece să spunem „NU” celorlalți poate fi la început inconfortabil, o variantă mai ușoară ar fi să începem să spunem „nu” nouă înșine (perspectiva intrinsecă). De multe ori când începem o activitate nouă de orice fel ajungem în anumite puncte în care acea voce interioară prinde un volum ridicat și ne face să renunțăm. Acele momente în care începem să îi zicem vocii interioare: „NU, nu voi renunța!” sunt definitorii. Cele mai bune exemple în acest sens vin din sport: o tură de câteva zeci de kilometri cu bicicleta îți poate testa foarte intens capacitatea de a spune: „NU renunț” sau începerea unui stil de viață sănătos care deși e greu la început, va deveni mai târziu ușor de urmat transformându-se chiar într-o obișnuință. Este într-adevăr un proces dificil (dar nu imposibil!) deoarece întreaga noastră viață am fost obișnuiți să spunem „da” pentru a fi plăcuți de către toată lumea.

„NU te pot ajuta”

A spune „NU” celorlalți (perspectiva extrinsecă) aduce o serie de beneficii pentru ambele părți. În primul rând, ne poate ajuta să controlăm mai bine modul în care ne alocăm timpul și cum ne stabilim prioritățile. În al doilea rând, ne protejează față de abuzurile celorlalți. Mai mult decât atât, uneori, îi ajută pe ceilalți mai mult dacă îi refuzăm decât dacă îi ajutăm. În acest sens, vor fi nevoiți să caute altfel de soluții pentru a-și desfășura activitatea și se vor dezvolta. Practic, e nevoie de adoptarea unei atitudini asertive.

O atitudine asertivă este acea prin care ne exprimăm cu încredere opiniile și ideile noastre într-un mod calm, clar și onest luând în același timp în considerare nevoile și părerile altor oameni.

Asertivitatea ne poate ajuta astfel să spunem „NU” fără a ne simți vinovați. Un exemplu de comunicare asertivă poate fi dat de următorul scenariu: În cadrul unei ședințe o colegă vă roagă să preluați un proiect din echipa ei întrucât se află momentan în dificultatea de a-l îndeplini neavând destule resurse. O persoană cu o atitudine agresivă ar spune: „NU, în nici un caz! E a nu știu câta oară când faci așa ceva. Trebuie să înveți să îți gestionezi resursele disponibile și să mă lași în pace!”. O persoană cu o atitudine pasivă ar răspunde simplu cu: „Desigur, nici o problemă.” O persoană asertivă însă ar spune: „Îmi pare rău însă nu te pot ajuta deoarece și echipa mea lucrează acuma peste capacitate și nu am cui să aloc acest proiect.”

Cum putem spune „NU” într-un mod eficient?

Deși poate părea ca fiind un lucru ușor de zis, modul în care alegem să îl comunicăm este foarte important. Pentru asta putem aplica următoarele puncte:

  • Controlarea emoțiilor: trebuie să rămânem calmi atât atunci când ascultăm cerința cât și când ne exprimăm răspunsul. O atitudine calmă poate aduce mai multe beneficii relației decât una agitată;
  • Alegerea cuvintelor: în loc de a spune „NU” într-un mod foarte direct și agresiv, putem folosi expresii precum: „Nu mă simt confortabil făcând asta.”, „Aș prefera să nu…”, „E o idee / plan interesantă dar nu voi putea…”, „Cu părere de rău, sunt foarte implicat în alte proiecte încât nu mai pot aloca timp să te ajut.”, „Mă simt onorat că m-ați întrebat pe mine, însă chiar acuma nu este un moment potrivit pentru mine.”;
  • Separarea deciziei de a spune „NU” de relația pe care o avem cu interlocutorul. Astfel, vom reuși să refuzăm cerința și nu persoana care ne-o adresează;

În concluzie, vă invităm să reflectați asupra modului dumneavoastră de a spune „NU” și să încercați să vă creați o strategie de a zice mai des acest cuvânt. Practicați strategia respectivă pentru minim 10 zile, iar apoi analizați rezultatele.

 

Surse și recomandări:

„13 lucruri pe care oamenii puternici mental NU le fac” – Amy Morin;

„Gândire rapidă și lentă” – Daniel Kahneman;

„Puterea obișnuinței” – Charles Duhigg;

„Atomic Habits” – James Clear;

https://virtualspeech.com/blog/assertive-communication-reduce-stress

https://www.psychologytoday.com/intl/basics/assertiveness

 

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *